Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

6 tipů, jak překonat překážky

7. 03. 2017 8:00:00
Na začátku každého plánu bývá každý odhodlaný, ale to platí jen do okamžiku, než se objeví první překážky. Ale co s nimi? Jak je překonat a zdolat?

1. Zamyslete se nad vaší motivací

K prvnímu selhání dochází, když si vyberete špatný cíl. Zní to divně? Je ale cíl, který jste si stanovili, skutečně váš, anebo patří vašemu falešnému „já“ ovlivněnému davem? Lidé dnes často nejdou za svými cíli, ale vrhají se do stejných věcí jako dav. Když to chtějí ostatní, tak to také musím mít.

Mnoho lidí se dnes motivuje, protože je láká “atraktivní” nálepka, status. Jenže opravdovou motivaci, která vám pomůže zdolat jakékoliv překážky, najdete jen tehdy, když jste u sebe a sami sebou.

2. Respektujte sami sebe

Druhým důvodem, proč se vám nedaří, může být skutečnost, že nerespektujete sami sebe. Mám klienta, který si dlouho říkal, že bude vstávat brzo ráno a začne pracovat. Jenže to se nikdy nemůže podařit, protože je typická „sova“ a spát chodí kolem 2. hodiny ráno. I když se mu občas podařilo vstát v 6 ráno, tak mu to dlouho nevydrželo.

Problém nastává v okamžiku, když se vůlí snažíme zlomit naši osobnost, přirozenost a zažité návyky.

Podívejte se, jak a proč jste v minulosti uspěli. Jaký osobnostní rys vám k tomu pomohl?

3. Buďte připraveni na krize

Ať jste na začátku zapáleni sebevíc, tak míra vaší motivace bude kolísat. Někdy bude větší a jindy menší. Problém je ale v tom, že s krizemi a nízkou motivací nepočítáme. Proto je důležité se hned na začátku zamyslet nad tím, co vás na vaší cestě udrží a co vás bude motivovat.

Můžete si namalovat obrázek, napsat dopis, vytvořit vision board. Vytvořte si cokoliv, co vám připomene, proč jste se na tuto cestu vydali, co vás dostane z gauče na trénink.

4. Vytvořte si “když tak” plán

“ Když tak“ plán (if then) je jedna z metod, jak eliminovat překážky. Vypadá asi takto: když dostanu chuť na sladký, vezmu si „žvejku“ nebo vypiji sklenici vody.

Je dobré mít dopředu naplánovanou reakci. „Fígl“ spočívá v tom, že zmizí vnitřní boj a vy nemusíte vydávat energii na to, jak zareagovat. Pro mozek je jednodušší držet se plánu, než se neustále o něčem rozhodovat.

Podle studií je pravděpodobnost, že situaci zvládnete, až 3x větší. Takový plán představuje autopilota, který vás chrání před zakopnutím na základě špatného rozhodnutí.

5. Černobílé vidění světa

I menší škobrtnout dokáže zničit celé úsilí. Nejlépe to znají tzv. dietáři.

Klient trénoval na maraton, ale pak přišlo menší zranění, a motivace jako by se ze dne na den vytratila, a to i přesto, že kromě běhu mohl stále trénovat. Místo toho to ale vzdal, polehával a nic nedělal.

Problém je často v našem černobílém vidění. Něco se vám postaví do cesty a maraton reprezentující dobro se změní ve zlo.

Zkuste se na to podívat jinak. Co když je zranění dobro? Je to znamení? Přijměte nehodu, ačkoliv se vám vůbec „nehodí do krámu“, a vraťte se k prvotní motivaci. Najděte kompromis, nový pohled na věc.

Trochu je vždy lepší než nic.

6. Co bude dál, až dosáhnete cíle?

Víte, co nastane, až si svůj sen splníte, až zhubnete, až uběhnete maraton, až vyděláte milion? Největší hrozbou pro dietáře je to, že skutečně zhubnou, ale nevědí, proč se o to vlastně snažili. Některé cíle vlastně cíle nemají. Když si dáte za cíl jíst zdravě, denně sportovat, tak neexistuje den, kdy budete mít hotovo.

Proto je dobré se už na začátku rozhodnout, jestli si chcete splnit jeden cíl (uběhnout maraton) nebo vytvořit pozitivní návyk (pravidelně běhat). Jsou to dvě různé věci a podle toho je třeba k nim přistupovat.

Autor: Jan Patrman | úterý 7.3.2017 8:00 | karma článku: 8.42 | přečteno: 257x

Další články blogera

Jan Patrman

Jsme svobodní? Omyl! Naše chování ovládají dědičné memy

Kromě genetických informací si předáváme i programy chování, podle kterých se v životě nevědomě řídíme.

20.3.2017 v 8:00 | Karma článku: 13.08 | Přečteno: 444 | Diskuse

Jan Patrman

Lidé neumí odpočívat. Proč je odpočinek pořádná fuška

Lidé jsou ve velké většině skvělými teoretiky odpočinku. Vědí, že odpočinek je důležitý a nezbytný, ale ... na odpočinek “nemají čas.”

27.2.2017 v 8:00 | Karma článku: 6.90 | Přečteno: 248 | Diskuse

Jan Patrman

Příběhy nás dokáží změnit a léčit lidskou duši

Od dětství milujeme příběhy. Jsou všude kolem nás. Příběh je struktura, ve které přemýšlíme, která nám pomáhá se orientovat ve světě a dává mu smysl. Umělecká díla vyprávějí příběhy odrážející realitu tak, jak ji vnímá umělec.

20.2.2017 v 8:00 | Karma článku: 6.38 | Přečteno: 156 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Jitka Štanclová

Porodní bolesti po šedesátce?

Žádný problém. Dnes je možné všecko. Svět jde kvapem tak kupředu, že lze v tomto seniorském věku dosáhnout i kontrakcí.

25.3.2017 v 19:03 | Karma článku: 11.26 | Přečteno: 226 | Diskuse

Marta Kučíková

Pachatelkou dobrých skutků

"Očekávejme občasné zemětřesení. Později prudký déšť!" varoval urostlý důstojník na zdejší TV stanici. Počasí tu nehlásí půvabné neodborné mladice, ale zralí muži ve vojenských uniformách. Věřím jim i přílet UFO.

24.3.2017 v 13:13 | Karma článku: 31.15 | Přečteno: 1858 | Diskuse

Lenka Šnajdrová

Úžasná moc přírody

Bojujete se stresem? Hledáte nějaký recept na zlepšení zdraví a nálady? Jeden skutečně účinný nám nabízí příroda. A ani ji nemusíte příliš znát...

24.3.2017 v 10:53 | Karma článku: 6.71 | Přečteno: 209 | Diskuse

Horst Haslbauer

To mě podrž!

V červenci 16 bylo jednomu dědovi 77. Dostal 7 dortů. Přijel na ně i vykulený bratranec Tony ze Švajcu. Ten se sladkým smí cpát, mně máma odmalička sladký nedává, a to ani formou tekutin. Proto mi to asi nechutná.

24.3.2017 v 8:33 | Karma článku: 13.58 | Přečteno: 405 | Diskuse

Tereza Špetlíková

Střihněte dětem na šaty

Ty tam jsou doby, kdy děti nosily jen to, co jim maminka ušila nebo přešila po starších sourozencích či jiných členech rodiny. Pryč je čas, kdy byl šicí stroj výbavou téměř každé domácnosti.

24.3.2017 v 8:00 | Karma článku: 12.11 | Přečteno: 1171 | Diskuse
Počet článků 104 Celková karma 14.32 Průměrná čtenost 355

Chci lidem ukázat, že úspěchu lze dosáhnou i se špatně rozdanými kartami. Do 9 let jsem téměř nevěděl, jak vypadá moje maminka. Vytvořil spoustu traumat a vnitřních bolístek. Nevěřil ve svoji hodnotu.

Ve třetí třídě mě paní učitelka chtěla přeložit do zvláštní školy s tím, že jsem dyslektik, dysgrafik a nevím, co ještě. Na konci vysoké školy jsem měl možnost jít studovat Ph.D. na Harvard. Vystudoval jsem kybernetiku, ekonomii, koučink a psychoterapii.

Vypořádal jsem se s rakovinou. Vím, jaké to je být smířený s tím, že možná umřu. Podařilo se mi vybudovat 3 byznysy. Koučuju manažery, vrcholové sportovce a reprezentaci. 

www.JanPatrman.cz

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.